Voorbereiden op het gesprek met uw specialist
Een goed gesprek tussen u en uw specialist is belangrijk. Samen met uw specialist bespreekt u welke zorg het beste bij uw past. Een goede voorbereiding op het gesprek helpt u hierbij.
Tips voor een goede voorbereiding
- Schrijf van tevoren op wat uw belangrijkste klacht is en wat u wilt vragen. Lees op deze pagina meer hierover.
- Neem iemand mee naar uw afspraak. Als dit niet kan, bel dan in met iemand tijdens het gesprek. Twee horen meer dan één.
- Neem het gesprek met uw specialist op. Lees de regels die in Meander gelden voor geluidsopname van een gesprek.
Goede vragen die u kunt stellen aan uw specialist
Schrijf van tevoren op welke vragen u wilt stellen. Om goede informatie te krijgen zijn er drie goede vragen die u kunt stellen:
- Wat zijn mijn mogelijkheden?
- Wat zijn de voordelen en de nadelen van die mogelijkheden?
- Wat betekent dat in mijn situatie?
Deze vragen helpen uw specialist om de goede informatie te geven en een open gesprek te voeren. Lees meer op 3goedevragen.nl en 3goedevragen.nl/kinderen.
Tips voor een goed gesprek met uw specialist
- Neem de vragen mee die u heeft voorbereid en stel ze.
- Geef uw specialist alle informatie over uw gezondheid. Denk bijvoorbeeld aan allergieën, zwangerschap of medicijnen.
- Vraag uitleg als u iets niet begrijpt of ergens over twijfelt.
- Bedenk of alles duidelijk is.
- Herhaal in uw eigen woorden wat de arts u heeft verteld. Hierdoor weet u of de informatie goed begrepen heeft.
- Vraag bedenktijd bij moeilijke beslissingen.
‘Samen Beslissen’ betekent dat u samen met ons kijkt naar welke zorg en behandeling het beste past bij uw persoonlijke situatie en bij uw voorkeuren. Tijdens zo’n gesprek is het belangrijk om vragen te stellen en te vertellen wat belangrijk voor jou is. Want in een goed gesprek beslissen arts en patiënt samen over de behandeling die het beste past. Lees meer over Samen Beslissen.
Wijziging in uw gegevens doorgeven
Zijn uw persoonlijke gegevens gewijzigd, zoals uw adres of huisarts? Geef dit dan door via MijnMeander of bij de balie in het ziekenhuis.